Gibberish

Linkos-overture

Tôi đã từng nghe từ Overture ở đâu đó? À nhớ rồi, ở trong Biên niên kí chim vặn giây cót.

Sau là định nghĩa trong Britanica:

Musical composition, usually the orchestral introduction to a musical work (often dramatic), but also an independent instrumental work. Early operas opened with a sung prologue or a short instrumental flourish, such as the trumpet “Toccata” that opens Claudio Monteverdi’s Orfeo (1607). Subsequent 17th-century operas were sometimes preceded by a short instrumental piece called a sinfonia or sonata. The first significant use of a full-scale overture, however, was made by Jean-Baptiste Lully, in works such as his opera Thésée. His musical form, known as the French overture, opens with a slow section in dotted rhythms, followed by a quick section in fugal, or imitative, style; it often concluded with a slow passage that sometimes was expanded into a full third section—either a repetition of the initial slow section or a dance form such as a minuet or gavotte.

Lully’s overture form was widely copied, by composers of not only opera (Henry Purcell in Dido and Aeneas) but also oratorios (G.F. Handel in the Messiah). Lully’s use of a dance form to conclude an overture influenced the development of the orchestral suite, in which a French overture is followed by a series of dances. J.S. Bach’s four orchestral “Overtures” are examples of this form of suite, which persisted into the mid-18th century.

The Italian overture became firmly established after 1680 in the operas of Alessandro Scarlatti. It is in three sections, the first and third in quick time and the second in slow time (allegro-adagio-allegro). It provided the model for the earliest symphonies, which consisted of three movements. The works of both C.P.E. Bach and Jiří Antonín Benda contain Italian overtures.

A more modern form of the opera overture was established by Christoph Gluck, who in the dedication of his opera Alceste (1767) declared that the overture should prepare the audience for the plot of the play. In Alceste and in Iphigénie en Tauride, the overtures, instead of closing before the curtain rises, merge into the music and the mood of the opening act. Richard Wagner used a similar technique, though only in his later operas, such as Tristan und Isolde. Mozart in his overtures also set the emotional tone of the drama to follow. In his Don Giovanni and Die Zauberflöte (The Magic Flute) he alludes to themes from the operas. Similar thematic anticipation occurs in the works of Beethoven, Wagner, and Carl Maria von Weber.

hoặc theo wikipedia:

Overture (French ouverture, meaning opening) in music is the instrumental introduction to a dramatic, choral or, occasionally, instrumental composition. During the early Romantic era, composers such as Beethoven and Mendelssohn began to use the term to refer to instrumental, programmatic works that presaged genres such as the symphonic poem.

Vậy nếu chuyển thể sang tiếng Việt, ta có thể hiểu overture là một khúc nhạc khởi đầu cho một vở nhạc kịch, hoặc một bản giao hưởng. Nếu là một người khoái Classic nhưng lại không đủ kiên nhẫn để nghe nguyên một bản nhạc kịch (một bản giao hưởng hoặc một bản nhạc kịch thường khá dài, có thể dài bằng thời gian chiếu một phim thời hiện đại ngày nay) thì nên chọn Overture để nghe, những bản OverTure mang phong cách như những bản “tóm tắt” cho toàn bài giao hưởng, hoặc đối với một bộ phim, thì nó là một bản nhạc “tóm tắt cảm hứng” trước khi credit xuất hiện, thường thì là một bản rút gọn của OST (Original Sound Track), nhưng vì OST thường đã ngắn rồi (khoảng 4 phút) nên Overture trong phim không mang tính “thưởng thức” cao như Overture của các tác phẩm Classics.

Khuyến mãi một bản overture của MozartThe magic flute. Tải ở đây.

Comments on: "Thế nào là một bản Overture" (4)

  1. giờ mới biết cái khái niệm này đó 😮

    Like

  2. linkgreencold said:

    @thannguyen: Có một số thứ mình tiếp xúc nó nhiều rồi nhưng chẳng biết thực chất nó là cái gì, hoặc hiểu nhầm, giờ thì uncover rồi đó 😀

    Like

  3. Cái bản “The magic flute” nghe hay nhỉ, rộn ràng, làm mình thấy excited và motivated sao đó :D:D

    Like

  4. linkgreencold said:

    @Sua’: agree 😉

    Like

Reply in English if you want

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: